Simon-Marianne.reismee.nl

Grand Canyon vervolg

Joechee we hebben de hike gedaan! Vanmorgen om 8 uur gingen we op pad. Eerst met de shuttle bus naar de Village daar op een andere shuttle naar het punt waar de hike begon. Eerst nog een kop koffie en om 9.45 uur gingen we van start. Het verbaasde ons hoeveel mensen naar beneden en naar boven liepen. Met sommige hadden we een kort gesprek. Zoals 2 engelse meisjes die de nacht in het dal hebben doorgebracht en om 2.30 uur in de morgen al op pad waren gegaan. Ze liepen dus al 8 uur en moe maar trots. Wij hadden ons voorgenomen tot aan de eerste restroom en dan terug (1 1/2 mile recht naar beneden). Naar beneden ging best snel, mooi pad en makkelijk om te lopen. Af en toe ezelpoep en dat deed ons aan onze tracking in  Nepal denken. We hebben er ruim een uur overgedaan omdat we natuurlijk foto's genomen en gefilmd hebben. Even een appeltje gegeten en dan weer naar boven. Het was erg warm, maar veel water drinken en steeds in de schaduw even stoppen. Het lukte ons om in 1 1/2 uur boven te zijn en hebben ons natuurlijk laten fotograferen door een voorbijganger bij het eindpunt. In het restaurant lekker zitten lunchen. Ik had een fruitsalade en Simon een hamburger. Daarna met de shuttlebus terug de Village waar we nog wat inkopen hebben gedaan. Terug in de camper de rest van de route besproken en die wijzigen we een klein beetje. We zitten nog steeds op schema wat de dagen betreft, hier wat korter daar wat langer!

Grand Canyon

Rond 8 uur zijn we op gestaan. Na het ontbijt nog een handwasje en foto's inladen, nog een bakkie koffie (nescafe) en daarna op pad met loopschoenen en stokken. Ons plan was eerst een helicoptervlucht te boeken en in het e-maxcentrum de superfilm te gaan bekijken en daarna een hike te gaan doen. Het centrum is vlak bij ov rv-park dus stonden we al gauw de vlucht te boeken bij een aardige dikke vrouw met een paar tanden in haar mond. Zag er niet uit maar was wel zo aardig om ons kortingskaarten te bezorgen, want zo'n vlucht kost wel een paar dollar. We konden al om 11.55 uur vliegen en dat hebben we maar gelijk gedaan. Dus op naar de airport. We werden gewogen en moesten onze rugzakken afgeven. We gingen met nog 2 stellen in de helicopter, kregen een hoofdtelefoon op en een tasje om met een zwemgordel, voor als we in het wat terecht zouden komen!!! Bijzonder, wanneer je neerstort heb  je toch geen tijd om zo iets om te doen! We vertrokken gelijk en kregen in engels, italiaans en zelfs nederlands een bandje te horen over de Grand Canyon. Alleen het nl bandje kregen we op de terugweg te horen, want de vlucht duurde maar 25 min. Het was echt super om de grand Canyon uit de lucht te zien, natuurlijk super veel foto's en film gemaakt. Na afloop konden we een foto van onszelf kopen (32 dollar) bij de helicopter, dat hebben we niet gedaan (foto's genoeg). We hebben de shuttlebus naar Grand Canyon village genomen om daar een aantal uitzichtpunten te bekijken, dat ging keurig met shuttles naar ieder punt. Bij het eerste punt gingen we eerst lunchen. Bij het uitzichtpunt zat een condor lekker rustig op een rots te kijken. Zo dichtbij, dus gefilmd en foto's gemaakt. Simon heeft met een ranger staan praten over de hike die naar beneden liep. Dat is 1.5 ml.(2,5 km) naar beneden en betekent 1 uur heen en 2 uur weer naar boven. We vinden dat wel een uitdaging en willen dat morgenvroeg gaan doen, dan is het niet zo warm. Het was vandaag wel rond de 40 gr.     Na nog 2 uitzichtpunten hebben we de shuttle teruggenomen naar het visitorcentrum en hebben daar 2 films gezien. Erg mooi opgezet, die amerikanen zijn erg trots op hun land dat kun je aan alles merken. Rond 17.30 uur waren we weer bij de camper en vonden dat we wel een koud biertje verdiend hadden.

1 juni Rond 10 uur zijn we vetrokken richting de Grand Canyon. Het was een hele warme nacht en bijna niet geslapen. Onderweg naar de Grand Canyon kwamen we door indianen gebied. We zagen veel kraampjes langs de weg met kettingen en beeldjes. Bij een uitzichtpunt heb ik me laten verleiden door 3 kettingen bij een oud vrouwtje te kopen. Het was een vlak en kaal gebied waar we doorheen kwamen. Er stonden her en der een soort stacaravans met niets eromheen. Ook zo langs de weg af en toe een kraampje met een indianenvrouwtje met haar koopwaar. Zo triest om te zien want niemand stopt op zulke plaatsen. Het eerste uitzichtpunt van de Grand Canyon was geweldig mooi. De Colorado river beneden; een mooi blauw lint en dan die kleuren van de rotsen, prachtig. Mooie fotoos gemaakt bij Desert View op National Park op een toren, die van binnen helemaal met mooie tekeningen was beschilderd. We verbazen ons iedere keer dat overal waar we komen, zowel de toiletten (restrooms noemen ze het hier) super schoon en ook de wegen/shops/uitzichtpunten allemaal zonder afval en goed verzorgd zijn. Ook de restaurants zijn vaak gezellig. Ik had me dat heel anders voorgesteld. We zijn bij een aantal uitzichtpunten uitgestapt en hebben veel foto's genomen en gefimd. Bij 1 punt een stukje naar beneden gelopen (Grand View) . We hadden een RV campground op het oog bij de Grand Canyon Village, maar die was vol. De volgende iets verder op (Tuyasan) daar was nog genoeg plaats, niet zo mooi als in Page wel een stuk koeler. Vannacht was het zelfs zo koud dat we een deken er bij moesten nemen. Ja, afwisseling genoeg van temperatuur en natuur! Oh en wat ik heb kunnen fotograferen is een Kolibri, zo mooi! Die zien julie in de bijlage. Ook een aantal condirs geien maar defoto was onscherp, straks wellicht herkansing.

page

Vanmorgen zaten we om 7.30 te ontbijten. Het belooft een erg warme dag te worden. Vandaag hebben we 'de brug/Lake Powelldam fotograferen'  en de 'antilope canyon bezoeken' op het programma staan. Eerst naar Page om te antilope tour te boeken. Om 13.30 uur staan we geboekt, dus tot die tijd foto's van de lake powell dam maken en het visitor centrum bezoeken daarna lunchen we en maken de tijd vol in shops. Simon heeft een cool motor- t-shirt en waterschoenen gekocht. Om 13.30 stonden we klaar en ook een heleboel andere mensen (+/- 50). We werden in jeeps geplaatst en met een snelvaart naar de canyon gereden. Petten af want anders ben je hem kwijt. We waren niet de enige, een aantal jeeps stonden al bij de ingang. Onze gids Rosie vertelde ons de huisregels (niks mocht alles moest)  en we gingen de kloof binnen. Wat heerlijk de koelte gelijk en wat een mooie lichtinval en kleuren. Ik heb rond de 200 foto's geschoten, wie weet komt hier de 3-luik voor boven de piano wel uit. Op de heen/terugweg nog gezellig zitten praten met een nederlandse  vader(72 jr) en zoon die samen 4 weken on-tour waren. We komen niet veel nederlanders tegen, dus altijd leuk om ervaringen uit te wisselen.  We zitten nu in de schaduw een wijntje te drinken. Zo dadelijk gaan  we zwemmen en eten in het hotel bij de camping naast het zwembad. We zagen het restaurant gisteren en hebben gelijk een  tafeltje voor vanavond geboekt. Het uitzicht over het meer en lekker eten, wat zullen we weer genieten. We blijven niet nog een dag in Page, te warm en de boottocht is niet aantrekkelijk geregeld. Ook de trip naar het  indianendorp bestaat niet meer. Morgen gaan we  niet naar Monument Valley, maar gelijk naar de Grand Canyon. Kijken hoe lang we daar blijven. Dit was het weer voor vandaag we gaan nu zwemmen want het is bloedje heet.

28, 29 en 30 mei

Het lukt niet iedere dag op wifi te komen, daarom nu 3 dagen om onze avonturen te lezren. 28 mei Vandaag was een prachtige dag veel zon en weinig wind. We zijn wat later opgestaan omdat we toch wel moe waren en er is een uur tijd verschil. Rond 11 uur zijn we met de shuttlebus naar het Zionpark gegaan, daar heb ik een leuke gele polo met zion embleem gekocht. Met de parkshuttle door het park gereden en bij het startpunt van de tracking eerst koffie gedronken en begonnen we aan de tracking door de Narrows. Wat een prachtige natuur. We liepen steeds langs een riviertje, totdat we de rivier over moesten steken. We hadden geen waterschoenen bij ons en hadden geen zin om onze wandelschoenen nat te laten worden dus zijn we teruggelopen. Onderweg kwamen er steeds eekhoorntjes heel dichtbij, zo vrij en niet bang als die zijn. Dus ik steeds foto's maken ook een paar keer een kolibrie gezien, maar die fotograferen dat lukte niet. Met de shuttle terug en 1 halte eerder uitgestapt om nog een stukje te kunnen lopen, wat een rust lekker warm en onwijs genieten. Ik had een vest meegenomen omdat er steeds zo'n koude wind was maar die heb ik vandaag niet nodig gehad. Bij het visitorcentrum een ijsje gegeten en met de stadshuttle terug naar het RVpark. Leuk om  te zien dat mensen aan het bbqjen zijn naast hun camper, het is een heerlijke ontspannen sfeer tussen al die vakantiegangers in. Het doet ons aan onze reis naar NZ denken, geen stress alles rustig aan. Het downloaden van de foto's lukt vandaag niet. Het is zo traag met downloaden, ik hoop dat het nog in de vakantie gaat lukken. Morgen staan we vroeg op, want dan gaan we naar Bryce toe en daar hoop ik de foto's voor boven de piano te maken. Het is maar 2 uurtjes rijden, dus hebben we genoeg tijd om die dag foto's te maken.   29 mei Nadat we getankt, gepint en de nodige boodschappen hebben gedaan reden we om 10 uur richting Bryce canyon. Weer een prachtige rit. We reden langs de red canyon en hebben daar ook even foto's gemaakt, erg indrukwekkend die grote rode rotsen. Rond 12.30 uur kwamen we op de camping in Bryce aan, deze keer een natuurcamping dus geen licht en water : er was wel een toilet :>). Even lunchen en om 13.30 uur zijn we aan de queens garden- en daarna de navajo tracking gaan maken rond 17.30 uur waren we bij de camper met 380 foto's rijker. : <(. Dit was waar ik van gedroomd heb wat prachtig die kleur van die rotsen en die vormen. Het was best zwaar, maar ik had gelukkig mijn stokken bij me. Morgenochtend om 5 uur gaan we naar de zonsopgang kijken.   Simon kwam op het idee om een stukje van de route over te slaan en 3 dagen in Page door te gaan brengen. We missen dan Capital Reeve en Arches, maar kunnen dan 3 dagen relaxen aan het lake Powel o.a. Boottochtje maken, zwemmen en luieren aan het zwembad bij de camping. Ik vond het een super goed idee, want we zijn nu  1 1/2 week aan het reizen en  van vroeg tot laat bezig geweest. Tijd voor ons zelf hebben we nog niet gehad.   30 mei Om 5 uur ging de wekker, het begon een klein beetje te schemeren. We trokken warme kleren aan want de nachten zijn erg koud. Het was 20 min lopen naar het Sunrise punt. Er stonden daar al een paar mensen met fototoestellen op statief en mensen met dekens om. Er kwamen er steeds meer bij. Het duurde circa een uur totdat de zon over de heuvel kwam en het amfitheater van Bryce in zonlicht zette. Het was de moeite waard. De foto's krijgen jullie nog wel te zien. Daarna ontbeten en om 8 uur reden we weg naar Page. Onderweg nog ergens koffie gedronken en een omweg gemaakt om de pink en coral sanddunes te zien. Duinen in een roze kleur; mooi om te zien. Het was daar ook lekker warm en warmden we weer op, want we hadden het nog steeds een beetje koud door het vroege opstaan en wachtten in de kou. Rond 12.30 waren we bij de supermarkt in Page, hebben daar een lekker broodje samen gedeeld en flink wat wijn ingeslagen wat dat is  niet makkelijk te koop. Rond 13.30 uur waren we op de camping. Zo'n grote plaats hebben we nog niet gehad, alleen weinig bomen en erg warm. We hebben gelijk de badspullen gepakt en hebben de rest van de middag bij het zwembad doorgebracht. Bij het hotel alvast een tafeltje besproken om morgenavond te eten met uitzicht op het meer.

las vegas

Gisteravond hebben we eerst een lekkere (biefstuk) gegeten en daarna erg genoten van een prachtige show van Cirque du Soleil. Om 23 uur was die afgelopen en hebben we om 23.30 nog het laatste optreden van de zeeslag van treasure island gezien. Daarna bij hotel Venetie wat gedronken, daar was het heerlijk rustig. Het was overal erg druk ivm Memorial day en dan  gaan de amerikanen helemaal los in Las Vegas! De prostitutie doet het goed, zoveel bijna blote meisjes op hoge hakken liepen rond en de pooiers waren kaartjes aan het uitdelen met blote foto's erop. We zijn voordat we naar bed gingen nog even gaan gokken, dat moeten we natuurlijk wel gedaan hebben. Ik was het al gauw zat : snapte niet hoe het werkte en de dollars bleven maar het apparaat ingaan, dus maar gestopt. We lagen rond 1.30 uur op bed en werden om 4 uur weer wakker getoeterd door alarm. Je schrikt je rot, weer vals alarm.   Vanmorgen rustig om 9 uur ontbeten en om 11 uur reden we weg uit  las Vegas. Leuk om meegemaakt te hebben, maar fijn om weer de natuur in te gaan. Vandaag zo'n 300 km gereden naar Zion National park door afwisselende natuur, vooral de valley of fire was prachtig daar hebben we zitten lunchen. Onderweg boodschappen gedaan bij een supermarkt met veel groente en vlees, wel bier maar geen wijn. Het is de streek van de mormonen en die verkopen geen wijn in de supermarkt. Rond 17.00 uur kwamen we op een mooie camping in Springdale (zion-natuurpark), op deze camping hebben we gelijk 2 overnachtingen geboekt. Morgen gaan we een mooie wandeling maken.

24,25 en 26 mei

We hebben 2 dagen geen wifi gehad, maar hier zijn we weer met onze avonturen. Donderdag zijn we om 8 uur vetrokken uit de KOA-camping Mariposa. We hebben een prachtige rit door Yosemite gehad, langs meren, sneeuw bergen en dalen. Een wandeling door Sequia bomen gemaakt van een uur. Bij het mono lake hebben we gelunched, broodje tonijn samen gedeeld dat was meer dan genoeg. Daanra heb ik gereden en dat viel me best mee tot aan Bishop daar hebben we boodschappen kunnen doen, dit keer veel grote verpakkingen oa. 2 kg aardbeien maar dat geeft niet we hebben nu voor een paar dagen eten. Op naar de camping! We komen terecht op een natuurcamping, dat betekent geen wifi een zelfs geen toilet en douche. Ach voor 1 nacht kan dat best in de camper. De volgende ochtend zijn we ook rond 8 uur vetrokken, want we haddeen een lange rit voor de boeg door Death Valley naar Las Vegas. Het was een mooie tocht met veel wisselende woestijnen maar ook erg veel wind en veel hoogte verschillen. Het klapperde flink in de camper en ik moest een paar keer naar achter om ramen vast te zetten. Het rijden was best zwaar dat hadden we niet verwacht. Ik was blij dat Simon deze rit reed. Onderweg paar keer uitgestapt om foto's te nemen en ergens koffie te drinken ook een leuke pet voor Simon gekocht met Death valley erop. Het valt ons op hoe mooi schoon het overal is en mooie winkels met mooie spullen ook in de middle of nowhere. We kwamen om 16.00 uur in Las Vegas aan, maar dan is het de juiste afslag pakken en een parkeerplaats achter het hotel vinden. Dat duurde wel een uur, want het is flink doorrijden op de strip en even stoppen is er niet bij dus afslag gemist dan is het doorrijden. Rond 17.00 uur liepen we het hotel in en dan is het eerst door het casino om bij de receptie te komen. Ik kan het nu ook zeggen wat een gekte allemaal en wat groot zo'n hotel! We hebben ons opgefrist (kamer op de 18e etage) en zijn gelijk gaan lopen naar hotel Venetie dat naast ons hotel Imperial ligt. Geweldig mooi hoe ze dat gemaakt hebben met een blauw wolken plafond net echt. Ook gondels die door het hotel gaan en leuke terrasjes. Het sfeertje is echt italiaans. We hebben er wat gedronken nachos gegeten, weer zo'n onwijze bak vol. Een paar jongens aan de bar er blij meegemaakt. Daarna verder over de strip de vulkaan gezien bij Mirage en de fonteinen bij Balachio. Daarna door Ceasers palace en Parijs Las Vegas en daar hebben gegeten, geweldig lekker mals vlees. Vergelijksbaar met ossenhaas. Simon natuurlijk steak. Rond 23.00 uur in hotel waar we gelijk in slaap vielen van een vermoeide dag. Om 3.30 uur werden we door een alarm gewekt, we dachten bran, dus snel eruit kleren aan tasje met spullen gepakt. Het bleek vals alarm gelukkig en vielen gelukkig weer gauw in slaap. Vandaag met de monorail gegaan dat scheelde een hoop lopen en dat moet je toch al in al die hotels. Van de ene kant van de strip New York, Luxor en Excalibur gezien en daarna met de monorail naar de Stratisphere. We kregen oudere korting omdat we 55+ zijn! Daar gingen we met de lift omhoog en hebben daar een prachtig uitzicht over Las Vegas gehad ook een broodje gegeten. Terug met de monorail naar ons hotel voor een douche en dutje want vanavond gaan we naar Cirque due Soleil. Dit was een lang verhaal morgen krijgen jullie de foto's erbij.

Yosemite

We hebben de 1ste nacht heerijk geslapen in de camper. Rond 8 uur waren we pas wakker. Gisteren hadden we een toastapparaat gekocht en hebben lekker toast met scrumble egg gemaakt. Thee gezet want een koffiezetapparaat is er niet. Lekker rustig aangedaan en om 10.20 uur namen we de shuttlebus naar Yosemite Center. Een rit van 1.20 uur. prachtige natuur en bergen we hebben genoten. Bij het visitor center eerst koffie met een broodje gehaald, dat broodje was zo groot! De volgende keer nemen we maar 1 broodje. Het museum bezocht, mooi en modern. Alles ziet er zo schoon en verzorgd uit in het hele park. We zijn naar de watervallen gelopen, door een park met Sekoia bomen. Yosemite is de moeite waard, hier zouden we best meer wandelingen willen maken, maar ja we hebben een hotel geboekt over 2 dagen in Las Vegas anders waren we hier langer gebleven. Vandaag maar 80 foto's genomen want we hebben niet zo'n hele grote tocht gemaakt. Om 15.20 uur hebben we de shuttlebus terug genomen. Een biertje in het zonnetje zitten drinken en wie komen naast onze camper staan. De 2 nl. stellen die we bij camper verhuurder tegenkwamen. Die hebben een grotere camper, die we even hebben bewonderd. Zij blijven hier 3 dagen staan. Bij het zwembad hebben zitten internetten en gaan dan onze diepvriesmaaltijd klaar maken. Hopelijk komen we morgen een goede supermarkt tegen.